B2B-markedsføring på mobil blir stadig viktigere. Visste du at hele 52% av all internettrafikk i verden kommer fra mobiltelefoner? Mobiltelefoner har en åpenbar tilstedeværelse hos forbrukerne, med en penetrasjonsgrad på 82% i B2C-sektoren. I følge en undersøkelse gjort av The Boston Consulting Group (BCG), så er opptil 50% av søkene i B2B-sektoren gjort på smarttelefoner, og dette forventes å øke til 70% i 2020.
For ikke å gå glipp av potensielle kunder er det viktig at nettsiden din er tilpasset mobil. I følge BCG vil B2B-kjøpere bruke sine mobiltelefoner rundt tre timer om dagen innen 2020. Mobilbruk i arbeidstiden fokuserer på søk og undersøkelser av produkter og tjenester. Tall viser også at viktige forretnings- og innkjøpvalg tas via mobil. I økende grad vil det fokuseres på prosesser relatert til kundereisen for de private B2B-kjøpene – de som ønsker å få den riktige informasjon digitalt før de kontakter selskapet.
«Mobiltelefonsøk strømlinjeformer og forkorter hele kjøpsprosessen«, sier BCG.
For noen år siden begynte Google å tilby muligheten til å indeksere mobilversjonen over den klassiske skrivebordsversjonen, noe som gjorde det enda tydeligere at mobil er et viktig verktøy. Mobile enheter anses nå som den viktigste måten å oppdage potensielle leverandører og fremtidige tjenesteleverandører.
SMS lar deg opprettholde kontinuerlig kontakt med kundene dine, og det er spesielt nyttig for rask og direkte B2B kommunikasjon.
I B2B blir SMS-kommunikasjon sterkere, ettersom den gir direkte og effektiv interaksjon med kundekretsen. Det er viktig å huske at B2B-markedsføring og kommunikasjon er forskjellig fra B2C, ettersom B2B-kunder foretrekker informasjon og assistanse fremfor kortsiktige kampanjer og tilbud. Det er viktig at kommunikasjonen med kundene bidrar til verdifull informasjon og innsikt, og samtidig fremskynde kjøperens beslutning om å kjøpe et bestemt produkt eller en tjeneste. Og selvfølgelig skal disse SMSene alltid skrives med en profesjonell stemme, for å gi en eksklusiv følelse og skape merverdi for mottakeren.
Les mer om utsendelse av markedsføring med SMS her.