I 2019 ble det brukt 11,9 milliarder dollar på netthandel – en økning på 20,2% fra 2018. (Black Friday) Ifølge NRF var det flere som handlet på nett i 2019, sammenlignet med fysisk salg i butikk. Henholdsvis 142,2 millioner mot 124 millioner. Teknologien har en større rolle nå, enn noen gang. I november og desember 2019 kom over halvparten av trafikken fra smarttelefoner og over 50% av kjøpene kom fra datamaskiner. (Adobe Analytics)
Desktop Smartphone Tablet
Black Friday begynte i USA på 1960-tallet og startet julehandelen etter Thanksgiving. Populariteten steg da forhandlerne innså at de kunne tiltrekke seg store folkemengder mot spesialpriser. Opprinnelig besto dagen av butikker som åpnet tidlig og kunder som sto lenge i kø for å komme inn først og dra nytte av tilbudene. Etter som årene har gått unngår folk de lengste køene og de største folkemengdene, de velger heller å handle på nett.
En av de beste måtene å nå kunder og potensielle kjøpere på er via SMS. SMS har en åpnings rate på 98% og svarprosent på 45%.(interne data) En kampanje med SMS betyr at det kommer flere kunder i butikk, mer trafikk til ditt nettsted, og med gode tilbud – flere kjøp!
Basert på overnevnte Adobe-statistikk kan du anta at dine kunder ser på tilbudene på telefonen og deretter flytter over til datamaskinene for å gjennomføre kjøpene. SMS er et flott utgangspunkt for å lokke kunder med Black Friday-tilbud.
Fredrik Nyman, CCO i LINK Mobility sier, «Black Friday is an exciting time for anyone that works with customer communications and marketing. At LINK Mobility, we’ve seen this holiday grow to immense proportions and become something of a ‘black week.’ This year, brands will have to take into account more channels than before to maximize returns on their mobile messaging. From now until the end of November, we’ll have many interesting dialogues and creative discussions on how brands can reach through the communication chaos that is sure to dominate Black Friday to stay in touch with their customers. Connecting with customers is especially important this year with the COVID-19 crisis, and what better way to get business back up and running and connect with customers than with Black Friday messages.»
Trykk på bildet for å lese artikkelen «slik forbereder du din kundeklubb for Black Friday», her finner du også filmen «kundekommunikasjon på mobil».
I 2019 sendte LINK Mobility 85 millioner tekstmeldinger over hele verden, på Black Friday.
Ta kontakt med oss i dag – så hjelper vi deg med din strategi!
Se vår Facebook Live med tema «Black Friday» her!