Kontakt oss

Kontakt oss

Vi hjelper deg gjerne! Fyll ut skjemaet, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Kontakt oss

Morgendagens meldingsfunksjoner

28 februar 2019
Share:

Del 3

I løpet av de siste 30 årene har evnen til å sende meldinger til hverandre endret vår måte å kommunisere på. Det kan til og med være slik at det er den vanligste måten vi kommuniserer på – for et par år siden sto SMS, Facebook og WhatsApp alene for over 80 milliarder meldinger om dagen. Det er skyhøye tall, og det kommer til å fortsette å øke.

I teknologien er det alltid nye muligheter. Og det er det den siste delen av denne serien handler om – Hvordan meldinger vil fungere og bli brukt i fremtiden. De neste årene og fjernere fremtid.

Hjelp på veien

Når administrerende direktør for LINK Mobility i Sverige, Fredrik Nyman, ser på hva som skjer akkurat nå, ser han at både industrien og de fleste kunder tror på videre utvikling mot samtaler i meldingsapper.

– For øyeblikket ser vi på hvordan samtaler kan brukes når ferierende og andre ønsker å kjøpe mer når de allerede er på plass. De kan finne en utflukt de vil dra på og vil kunne kjøpe billetter til den for et bestemt antall deltakere. Eller om de vil gå for en spesiell underholdning. Deretter kan de betale i samtalestrømmen de allerede har med reisearrangøren uten å måtte bruke tid på å løse det på stedet.

– En annen samtalestrøm vi lager er for noen som trenger hjelp raskt – en som kanskje trenger hjelp med bilen eller en som har skadet seg. Da kan man starte dialogen med SMS, beskrive problemet og hvor man befinner seg, så får man hjelp tilsendt.

På den måten møtes den digitale og fysiske verden gjennom samtalen.

Kunstig intelligens

En spennende utvikling som kan ha stor betydning for somtaler med bedrifter, er AI – kunstig intelligens. Allerede i dag bruker mange kundeservice rundt om i verden såkalte chatbots, programmer som kan takle mange interaksjoner samtidig – spesielt hvis de er enkle og klare. I tillegg kan chatbots brukes i de fleste meldingskanaler – i sosiale medier, via SMS osv. – noe so gjør dem enda mer interessante.

Disse botene er ofte selvlærende, det vil si at de blir bedre og bedre fordi de lærer av hver interaksjon og utfordring de står overfor. Og det er en stor fordel for oss mennesker – de kan håndtere et stort antall like samtaler og situasjoner uten å bli sliten eller irritert.

Men parallelt med denne utviklingen, er det rimelig å spørre om vi ønsker samtaler med kunstig intelligens? Vil vi snakke med boter? Dette har i høy grad noe å gjøre med spørsmålet vi stiller. Om det er mer tydelige eller rutinemessige saker vi vil ha hjelp med så kommer sannsynligvis mange til å sette i gang med hjelpen raskt for den som siter på andre siden av linjen. For mer komplekse og personlige problemer, kan vi foretrekke en menneskelig kontakt.

Snakken går

Vi kan allerede i dag se at selve formen på hvordan vi utveksler meldinger, vil endre seg i fremtiden. Hittil har all digital kommunikasjon, enten på en PC eller mobiltelefon, vært basert på bruk av fingrene. Vi har kommunisert ved å skrive, men snart vil vi gjøre det via tale. Dette er en forandring som mange sannsynligvis vil oppleve som vanskelig, siden vi er så vant til å skrive, men det kommer til å gå fort når det kommer i gang. Det er mye lettere for mennesker å kommunisere ved å snakke enn å skrive (selv om det ikke virker slik).

De intelligente assistentene vi snakker til i dag – som Siri, Alexa og andre – er bare begynnelsen på den bølge av hjelpere som vi kommuniserer ved via tale. Vi skal ikke se bort i fra at når ytterlige 30 år har gått, har vi lagt fra oss tastaturene til fordel for stemmen – en sen comeback til det vi opprinnelig brukte telefonene våre til!

Dette betyr at du i fremtiden kan bruke de samme meldingskanalene som du allerede gjør i dag – SMS, operativsystem eller sosiale medier – men all kommunikasjon vil være via stemme.

Samtalene fortsetter

Enten det er med stemme eller fingre, vil våre samtaler melt fra venner og familie til bedrifter og myndigheter fortsatt være en sentral del av våre liv. Og dette er en viktig leksjon for bedrifter og organisasjoner å omfavne.

Det er ingen forskjell på om det er borgere eller kunder du vil samhandle med – det er viktig å kunne tilby kommunikasjonsveier som er både enkle og tilfredsstiller behovet for å kunne gjennomføre samtaler, ikke enkle utvekslinger. Her er de forskjellige meldingsfunksjonene uten sidestykke.

 

Les mer om LINK Conversations

Kontakt oss

LINK Mobility er Europas ledende leverandør innen mobilkommunikasjon og er spesialister på meldinger, digitale tjenester og intelligent dataanvendelse.


Mer inspirasjon

Other sites