Kontakt oss

Kontakt oss

Vi hjelper deg gjerne! Fyll ut skjemaet, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Kontakt oss

Våre beste tips til SMS som konverterer!

24 oktober 2019
Share:

Våre beste tips til SMS som konverterer!

Med SMS kan vi gjøre veldig mye, og er en kraftig markedsføringsmetode som når ut til alle. 5.1 milliarder mennesker eier en mobiltelefon, mens bare 4.2 milliarder eier en tannbørste . Du kan se på en SMS som starten på kundereisen, og viktigheten av å utnytte formatet til sitt fulle potensiale kan gjøre forskjellen på en lykket eller mislykket utsendelse.

 Vit hvem du snakker med

Det alle har til felles, er at vi vil bli snakket til på ‘min’ måte, og når vi føler at du snakker til meg, er vi mer villig til å handle.

  • Hvem er du? 
    Før du sender SMS er det lurt å tenke på hvem du er som avsender. Hvordan du skal formulere deg for å konvertere henger mye sammen med din profil – hva forventer egentlig jeg av deg som avsender? Noen bedrifter har en profil som uhøytidelig, trendy – kanskje leken, mens andre organisasjoner er mer seriøs, og dette må også komme gjennom i dine budskap på SMS.

  • Hvem er målgruppen din?
    Forskjellige kunder responderer til forskjellige tekster. Av erfaring vet vi at kvinner responderer bra til følelser, smileys, og enkelte buzzwords som ‘eksklusivt’ og VIP. Menn liker tekstene sine så korte og enkle som mulig. Helst skal man gå rett på sak, uten for mye om og men.

    Vi kan også snakke forskjellig til unge og eldre. Med unge mennesker kan man være litt friere, bruke ‘slang’, og ord som er i tiden. De litt eldre setter fortsatt pris på en mer formell samtale. Kanskje området har en spesiell dialekt som innbyggerne relaterer til.

    I SMS-tekster kan man også benytte seg av geografisk spesifisert innhold, eller bruke noe relevant for nærområdet som virkemiddel. Dette kan være vær, fotballag, og aktuelle hendelser.

 

Målgruppe - SMS

Timing
Som vi ser over, er det viktig å vite hvem du snakker med, og disse har også forskjellige timeplaner – med forskjellige tider man får mest utbytte av å sende SMS til dem. Barnefamiliene har kanskje mest kapasitet under arbeidsdagene, mens studenter og unge kan respondere bedre på ettermiddagen.

  • Vit hvor målgruppene er
    Vi vet at 1.2 millioner nordmenn så Norge ta gull i Seefeld, da vet vi akkurat hvor en fjerdedel av Norges befolkning er ‘’akkurat nå’’! Dette hadde vært en gylden mulighet til å stå klar til å feire med folket. Om lørdagen samler i gjennomsnitt mellom 600.000 og 700.000 seg for å se Skal Vi Danse, så klokken 19:55 vil mange sitte foran TV-en i reklamepausen, med tid til å lese DIN SMS, som 95% kommer til å ha lest innen 3 minutter, i god tid til neste danseoppvisning.

  • Relevansen for mottakerne
    Når budskapet er relevant er også viktig å tenke på. Man vil ikke sende ut en SMS for tidlig – den går fort i glemmeboken. Sender man den for sent får man kanskje ikke mulighet til å benytte seg av budskapet, og er det veldig sent kan dette virke negativt på merkevaren. Vi kan også si at et tilbud på en gressklipper kanskje ikke vil dra den store folkemengden i november.Timing av relevant SMSTiming på SMS

Fang interessen hurtig!
Vi vil trekke oppmerksomheten til det som er viktig, og dette er vanskelig når vi mister interessen etter 2 leste linjer av en blokk med tekst. Når det er litt luft mellom setningene, får vi faktisk med oss det som er skrevet!

  • Det enkle er ofte det beste
    Korte meldinger konverterer bedre. Vi anbefaler alltid å stykke opp teksten med avsnitt når man går over 160 tegn så man klart og tydelig ser dine hovedbudskap. 

  • Gjør et godt førsteinntrykk
    Husk også på viktigheten av de første ordene i teksten din. Dette er de første ordene som skal fange vår oppmerksomhet. På de fleste mobiltelefoner er det en standardinnstilling som bare forhåndsviser de 2-4 første linjene av en SMS, og dette er det viktig å utnytte og fange interessen.

    For å fange interessen fra første stund, og samtidig skape et mer personlig bånd kan vi legge inn et flettefelt med navn til mottakeren.

Tydelig Call to Action
Når vi sender ut en SMS må vi tenke på hva vi ønsker å oppnå med utsendelsen. Ofte vil målet være å få mottakeren til å utføre en handling, om det så er salg, donasjon, verving – så hvordan kan vi gå fra SMS-utsendelse til handling?

  •  Ved å legge en klikkbar link, som link til digitalt magasin, hjemmeside eller kupong leder mottakerne på en tydelig og enkel måte videre i ‘’trakten’’. I tillegg kan du som avsender måle dette for å lære mer om hvordan SMSen din konverterer underveis.
  • SMSen bør inneholde et tydelig budskap om hvordan dine mottakere kan agere.

Transparens
Hva som står i SMSen er veldig viktig for hvordan man som mottaker oppfatter merkevaren/markedsføringen.

  • Ved å opplyse om eventuelle betingelser, viser man at man er pålitelig og transparent i sitt budskap, samtidig som man unngår overraskelser for mottakeren senere i kundereisen medfører en dårlig oppfatning. 

    På samme måte har mottakerens oppfatning av avsenderen veldig mye å si for konverteringen av SMSen. Mangler man f.eks. avmeldingsinfo så kan dette være frustrerende for kunden og man blir motvillig til å la seg føre videre i kundereisen.

Har du enda ikke lagt opp din SMS strategi? Med disse tipsene kommer du mål med dine utsendinger for Black Friday og julesalget.

Benytter du ikke SMS i din markedsføring? Les hvorfor du bør bruke SMS her

 

Ta kontakt oss for mer informasjon.

Vi har verktøyene du trenger for å kommuniserer med kundene dine.

Kontakt oss

LINK Mobility er Europas ledende leverandør innen mobilkommunikasjon og er spesialister på meldinger, digitale tjenester og intelligent dataanvendelse.


Mer inspirasjon

Other sites