Begrepet betød at Google´s utviklere fra da av kom til å fokusere mer på den mobile flaten, og nye applikasjoner og tjenester ville bli utviklet for mobile flater før det ble utviklet for PC. Dette var bare 3 år etter at Apple i 2007 hadde sluppet den første versjonen av iPhone, som var starten på skiftet til smart telefoner. Det er beskrivende for hvor fort fokuset flyttet seg fra PC til mobil som foretrukket digitalt medie. I 2011 var andelen av internett befolkningen i Norge som hadde smart-telefon 46%. I første kvartal, 2016 var andelen hele 81%. Den gang snakket vi om den mobile fremtid – nå er vi midt i det mobile skiftet.
En google rapport, kalt ”micro moments, your guide to winning the shift to mobile” tar for seg våre SmartPhone-vaner og hvordan tilstedeværelse på mobilen bør være, for å nå vårt publikum i den mobile hverdagen. Dermed har Google definert enda et begrep som blir viktig for deg som vil nå ditt publikum; Micro Moments.
Rapporten, som er basert på en rekke undersøkelser, gir oss nyttig informasjon om forbrukeres smart-telefon vaner, som igjen kan være til hjelp for DIN mobile strategi videre.
Når vi har disse faktaene å ta hensyn til, og vet hvor stor konkurranse det er om vår egen oppmerksomhet på mobilen – så gjelder det finne nøkkelen til å utnytte disse micro moments av kundens oppmerksomhet som blir oss til del. Vi har ikke lenger tid til å servere lange budskap – vi har bare sekunder til å fange interessen. En av de viktigste faktorene for å komme til dette, er å kjenne kunden og vite hva som faktisk fanger interessen.
Dagens kunder melder seg selv inn i grupper, kundeklubber og informasjonskanaler i forhold til hva som interesserer dem. Med riktig segmentering, ved å bruke sporene kundene enten oppgir eller legger igjen, kan en f.eks kundeklubb på mobilen være en svært effektiv kanal!
SMS er fremdeles den mest treffsikre mobile kanalen – og i din mobile strategi bør du den mest effektive kanalen være inkludert. Løsninger som LINK SMS gateway, LINK Conversation og LINK Engage er eksempler på gode verktøy som lar deg være tilstede i rett øyeblikk
Resultatene gjelder for internettbefolkningen, som ifølge TNS Gallup utgjorde rundt 95 prosent av den norske befolkningen i 2013.
Kilde: Medienorge utført av bl.a Ipsos, Nielsen, Googles egne kundeundersøkelser, og adwords statistikker