Vi hjelper deg gjerne! Fyll ut skjemaet, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.
Her er noen av de vanligste spørsmålene om GDPR og SMS-markedsføring.
Retten til å bli glemt er en av rettighetene som GDPR gir forbrukerne. Mottakeren av meldinger som abonnerer på SMS- eller e-post-nyhetsbrev, bør informeres om mulige (og enkle) måter å melde seg av. Hvis dine kunder kan registrere seg for nyhetsoppdateringer på SMS via deres hjemmeside, bør de også kunne melde seg av der. Eller det bør stå forklart hvordan man kan gjøre det.
Enhver mottaker av kommunikasjon skal kunne komme i kontakt med selskapet via e-post, telefon eller sosiale medier for å be om å bli slettet som «medlem» eller melde seg av mottaker-listen. Avsenderen av meldingen må godta denne forespørselen og utpeke (etter behov) en datapolitisk offiser (DPO) som er ansvarlig for hele prosessen med å samle inn, sikre og behandle personopplysninger i selskapet.
Nedenfor er de spesifikke reglene for DPO:
Den behandlingsansvarlige og prosessoren skal utpeke en databeskyttelsesansvarlig i alle tilfeller der:
Kilde: Artikkel 37, EUs GDPR «Utpeking av databeskyttelsesansvarlig». Les LINK Mobilitys personvernregler her.
Ja – hvis det er samlet inn i samsvar med tidligere lokale krav og basert på følgende prinsipper:
Den må også oppfylle informasjonsforpliktelsene som hver personopplysningsadministrator er forpliktet til. (Se mer om dette i neste spørsmål.)
Som i det forrige spørsmålet – det er ikke behov for å samle inn nye samtykker hvis de var i samsvar med de tidligere lovkravene. Det er imidlertid nødvendig å gi mottakeren følgende informasjon i form av klausul:
Jeg samtykker i behandling av mine personlige data for markedsføringsformål. Administrator av personopplysninger er LINK Mobility Group AS, med hovedkontor i Oslo, Norge. Dataene blir behandlet for markedsføringsformål via SMS. Tjenestemottakeren har rett til å få tilgang til og korrigere dataene sine og retten til å kreve avvikling av behandlingen, samt retten til å motsette seg behandlingen av data for overnevnte formål.
Ja, når du gir informasjon om status for bestillingen, kan du spørre kunden om han eller hun ønsker å motta varsel på SMS i fremtiden.
Bruk LINK Conversation for å komme i kontakt med kunder og få samtykke.
Når det gjelder e-handel, er en måte å bygge en base på å plassere SMS-registrering ved siden av der kunden bestiller eller betaler. Husk at i bytte mot kundens data, er det viktig å belønne. For eksempel med ekstra rabatter eller gratis levering. Les mer om kundeklubb og lojalitet her.
For å bekrefte at kunden fremdeles ønsker å motta meldinger fra dere kan du spørre.
«Takk for at du registrerer deg! Du blir den første til å motta informasjon om kommende kampanjer og arrangementer. Bekreft at du ønsker å motta SMS fra oss ved å svare JA på denne SMSen.»
Eller «Ønsker du å motta SMS fra oss med gode tilbud og relevant informasjon? Oppdater dine kontaktopplysninger ved å følge linken: //:opplysX1x»
Det bør ofte forklares hvordan man melder seg ut av SMS-varsel. Gjerne på slutten av en melding med gode tilbud eller nyttig informasjon. Målet er at de skal bli fristet til å bli værende.
På slutte en av positiv SMS kan du skrive:
«Husk at du mår som helst kan velge å melde deg av SMS-varsel ved å klikke på følgende link: //:avmeldX1x»
Eller «Ønsker du ikke flere meldinger fra oss? Send SMS med kodeord STOPP til nummer XXXXX»
For at databasen skal opprettes, må klienten be om tillatelse til å behandle dataene. Husk at dette er etter å ha presentert den registrerte informasjonsklausulen i samsvar med GDPR. Ved dette punktet gjelder spesifikke GDPR-krav, nemlig at samtykke må være:
Har du flere spørsmål? Ikke nøl med å kontakt oss!