Kontakt oss

Kontakt oss

Vi hjelper deg gjerne! Fyll ut skjemaet, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.

  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Kontakt oss
BLOG

Hva betyr OTT kanaler for din kommunikasjon?

16 november 2020
Share:

OTT (over-the-top) kanaler, som Facebook Messenger, Viber og WhatsApp er kommunikasjonens fremtid. Disse kanalene gjør det enklere å nå kundene dine der de er.

I denne artikkelen kan du lære mer om viktigheten av flerkanalsmeldinger, og dens rolle i kommunikasjonen. SMS er kjent for å være en pålitelig og effektiv meldingskanal, men etter hvert som markedet utvikler seg og folks vaner endrer seg, har nye kanaler dukket opp. SMS er fremdeles en viktig rolle i kommunikasjon, men det kan være interessant å begynne å se hvor kundene dine befinner seg. For noen vil det være mer relevant å bli kontaktet i andre kanaler enn via SMS.

Hvorfor bruke OTT-kanaler?

Flere og flere mennesker, spesielt den yngre generasjon, foretrekker å sende og motta meldinger med hjelp av OTT-kanaler. Årsaker kan for eksempel være:

  • OTT-kanaler er ofte en omfattende løsning der kundene kan gjøre alt på et sted. Stille spørsmål, se bilder og videoer, få veibeskrivelse eller klikke på lenker.
  • Brukere kan delta i gruppechatter, starte samtaler og motta meldinger.
  • Brukere er i stand til å engasjere seg på et dypere nivå ved å dele forskjellige typer medier og reagere på innhold.
  • Det eneste som trengs for kommunikasjon med flere kanaler, er en internettforbindelse. I noen land betyr dette at det er billigere enn vanlig SMS.
  • OTT-kanaler kan nås på tvers av enheter, enten det er på en datamaskin, mobiltelefon eller nettbrett.

Det er også flere grunner til at ditt selskap bør implementere OTT-kanaler. Basert på populariteten til disse kanalene øker du sjansen for å nå målgruppen din, samtidig som du tilfører verdi og en rikere kundedialog. Ved å bruke disse kanalene kan du:

Nå flere personer

  • WhatsApp har to milliarder globale brukere.
  • Viber har over 1 milliard brukere.
  • Facebook Messenger har 1,3 milliarder brukere.
  • SMS er appavhengig og krever ikke internettforbindelse.

Oppmerksomhet

  • Ved å kommunisere på kundens foretrukne kanal, kan du enklere fange deres oppmerksomhet.
  • Kanaler aktiverer rike funksjoner, noe som betyr at innholdet er mer engasjerende.
  • SMS har en åpningsrate på 98% og er lest innen 3 minutter.

Sikkerhet

  • Mange OTT-kanaler er GDPR-sikre.
  • Apper, som WhatsApp er kryptert.
  • Flere kanaler lar deg koble merkevaren og logoen din, slik at kunden kan stole på at meldingen er trygg.

Brukervennlighet

  • OTT-kanaler samler alle funksjoner i en kanal.
  • Evne til å ha en toveis dialog.
  • Enkelt oppsett med LINK Mobility.

Ved å bruke OTT, er du ikke bare til stede og tilgjengelig i flere kommunikasjonskanaler, men du overlater det også til kunden å bestemme hvor de vil bli kontaktet. Med OTT-kanaler kan du samle alle funksjoner i en kanal. Med WhatsApp kan du sende dokumenter som kontrakter, videoer med instruksjoner eller lydopptak av samtaler. Du kan for eksempel:

  • Vise stedslokasjon.
  • Gi øyeblikkelig tilbakemelding til kunder.
  • Bruke varsler for levering, tjenester og andre henvendelser.

Denne toveis interaksjonen skaper en beriket kundedialog i forbrukerens foretrukne kanal.

Hvordan utnytte OTT-kanaler?

OTT-kanaler har uendelig bruk. De kan inkludere varsler, markedsføring og kundeservice. Her er noen ideer om hvordan du best kan bruke flerkanalsmeldinger og holde kontakten med kundene dine:

1. Varsler, påminnelser og bekreftelser

Bruk varsler via SMS eller andre apper. For eksempel Viber, for ting som kan klikkes på. Oppdater kunder om leveringstid, åpningstid eller hvordan de kan hente en pakke. Du kan også sende påminnelser om helsetjenester, betalinger og fakturaopplysninger. Gi bekreftelse for online bestillinger, mottatte betalinger eller booking av time. OTT-kanaler er også gode for intern kommunikasjon for å effektiv nå dine egne ansatte.

2. Belønninger

Belønn dine lojale kunder, eller lokk nye kunder til å kjøpe med spesialtilbud. Du kan bruke kuponger eller sende ut rabatter via SMS eller andre kanaler. Oppmuntre til en spesiell atferd ved å bruke belønninger, for eksempel rabatt ved et kjøp online. Du kan også kombinere kupong med annen informasjon, for eksempel en påminnelse om åpningstider eller en undersøkelse som samler inn data.

Husk at visse OTT-kanaler, som WhatsApp ikke tillater markedsføringsmeldinger. Kontakt oss i dag, dersom du ønsker å vite mer.

3. Undersøkelser

Lær hva dine kunder ønsker eller foretrekker ved å bruke spørreundersøkelser og samle inn verdifull data, som kan brukes til å forbedre din virksomhet. Øk svarprosenten ved å sende undersøkelsen til mottakernes foretrukne kanal eller ved å tilby en rabatt til de som svarer. Med LINK Collect, som bruker SMS, kan du be om svar og få informasjon, som vil øke til kundetilfredshet.

4. Lag en samtale

Kunder ønsker å bli hørt, og dette er mulig ved å starte en toveis dialog. De vil føle seg mer involvert, og du kan få verdifull innsikt i deres ønsker og behov. Det er også mulighet for mersalg, kryssalg og re-salg, noe som øker konverteringsfrekvensen.

5. Send viktig informasjon

Det er tider hvor du trenger å sende viktig informasjon. For eksempel oppdateringer, endringer i åpningstider eller nye hygienetiltak. Med OTT-kanaler har du mulighet til å nå så mange mennesker som mulig ved å sende meldinger i deres foretrukne kanaler. Å ha flerkanalsfunksjoner betyr at du kan finne den kommunikasjonskanalen som er mest optimal for deg og dine kunder ved kritisk og viktig informasjon.

Som CPaaS-leverandør tilbyr vi mange av OTT-kanalene som virksomheten din vil finne verdifull og relevant. Ta kontakt med oss i dag for å lære mer om hvorfor flerkanalsfunksjoner er viktige og hvordan du kan ta de i bruk.

 

Kilder

https://mobilesquared.co.uk
https://www.messengerpeople.com/global-messenger-usage-statistics/

 


Mer inspirasjon

Other sites