Kontakt oss

Kontakt oss

Vi hjelper deg gjerne! Fyll ut skjemaet, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Kontakt oss

Hva er phishing og svindel?

5 august 2020
Share:

Falske e-postmeldinger og SMSer brukes for å samle inn og dra nytte av personopplysninger. Dette kan føre til økonomiske tap, tap av personlig identitet og andre alvorlige negative indikasjoner. Nettfisking brukes til å stjele personopplysninger som kredittkortnummer, passord eller annen personlig eller økonomisk informasjon. Mottakeren lures til å åpne meldingen, som kan mottas som SMS eller e-post. Meldingen inneholder ofte en infisert URL som vil føre til avsløring av personopplysninger.

 

Hvordan identifisere svindel og phishing?

Det er flere ting du kan gjøre for å beskytte deg selv. Nettfiske igjennom mail og SMS kan se ut som om de er fra et selskap du kjenner til og stoler på. For eksempel fra en bank, et kredittkortselskap, et sosialt nettverk eller en nettbutikk. I meldingene fortelles det ofte en historie for å lure deg til å klikke på en lenke eller åpne et vedlegg. Innholdet kan være:

  • De har lagt merke til mistenkelig aktivitet eller påloggingsforsøk.
  • De påstå at det er et problem med kontoen eller betalingsinformasjonen din.
  • De sier at du må bekrefte personlig informasjon.
  • De sender deg en falsk faktura.
  • De vil at du skal klikke på en kobling/URL for å betale.
  • De sier at du er kvalifisert til å registrere deg for refusjon fra myndighetene.
  • De tilbyr en kupong for gratis ting eller en gave.

 

Hva kan du gjøre for å unngå svindel og phishing?

  • Ikke hast med å klikke på en lenke eller gjør noe umiddelbart.
  • Se på domenenavnet, ikke bare avsenderen og se etter mismatch.
  • Se på selve innholdet i e-post eller i SMSen – noen ganger er det dårlig skrevet, gjerne direkte oversatt med google translate.
  • Se etter mistenkelige vedlegg – det er her 90% av angrepene skjer.
  • Sensitive data blir vanligvis ikke sendt via SMS eller e-post av pålitelige tjenesteleverandører! Kontakt selskapet dersom du er i tvil.
  • Mottar du meldingen uventet? Forsikre deg om at du kan relatere til et bestemt kjøp eller kontekst.

 

Bygg tillit ved å bruke Google-bekreftet SMS

Google Verified SMS hjelper kunder med å bekrefte identiteten til en virksomhet som sender meldingene. Når forbrukere har satt bekreftet SMS som “på” i innstillinger, vil de kunne motta meldinger fra pålitelige merker ved å vise en rik profil bestående av logo, firmanavn og beskrivelse. Dette sikrer dine kunder og bygger tillit til merkevaren din. 

 

Les mer om Google bekreftet SMS her!

Mann som sender meldinger

Du finner også andre artikler, tips og triks her!

Vil du hjelpe kundene dine med å unngå phishing og skape tillit?
Ta gjerne kontakt med oss. 

 

Kontakt oss

LINK Mobility er Europas ledende leverandør innen mobilkommunikasjon og er spesialister på meldinger, digitale tjenester og intelligent dataanvendelse.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mer inspirasjon

Other sites