Messenger Apps in 2022

Messenger Apps 2022, WhatsApp, Facebook Messenger, Telegram, Signal, WeChat, Line
author
Edee Carey2022-03-23

Skrevet av Josef Grabner, VP of Commercial Operation for LINK Mobility DACH

WhatsApp, Facebook Messenger, Telegram, Signal, WeChat og Line er bare noen eksempler. Alternativene for mobilmeldings-apper vokser stadig. Men hvilken er den mest foretrukne i verden, og eksisterer den i det hele tatt? I denne artikkelen gir Josef Grabner, VP of Commercial Operation for LINK Mobility DACH oss en nærmere titt på markedet i 2022.

Vinner den mest populære kanalen?

Ifølge en studie fra Statista i oktober 2021, er WhatsApp nummer 1 mobilmeldingsapp med 2 milliarder aktive brukere hver måned; fulgt av Facebook Messenger (1,3 milliarder), WeChat (1251 milliarder) og QQ (591 millioner). Men akkurat som produkttilbudet varierer mellom land, varierer også tilgjengeligheten og preferansen til mobilmeldinger fra land til land. Dette får oss til å lure på om den mest populære budbringeren hovedsakelig avhenger av hvor du bor?

Mer enn to tredjedeler av verdens befolkning (67,1 %) bruker en mobiltelefon i dag. Det er 95 millioner nye mobiltelefonbrukere siden Global Overview Report i fjor (2021). Og tendensen øker med digital tilpasning på vei oppover. Dette bevises også av de globale brukertallene for Internett på 62,5 % og sosiale medier på 58,4 %. Førstnevnte registrerer en økning på + 192 millioner og sistnevnte på + 424 millioner nye brukere sammenlignet med året før. La oss nå se på forbindelsene og de konkrete effekter på meldings apper i 2022.

Selvfølgelig lurer man på hva 67,1% av verdens befolkning faktisk bruker smarttelefonen sin til? Rapporten gir også svar på dette, takket være data fra App Annie.

En typisk mobiltelefonbruker bruker i gjennomsnitt 4 timer og 48 minutter om dagen på mobiltelefonen. Utrolige 92,5 % av tiden brukes på mobilapper og bare rundt 7,5 % på nettleserbruk.

Men det er ikke alt. All den tiden gir verdifulle inntekter. I 2021 brukte smarttelefonbrukere over hele verden totalt 170 milliarder dollar på mobilapper og kjøp i apper, noe som tilsvarer et gjennomsnitt på mer enn 27 dollar per enhet. Dette er gode nyheter, spesielt for B2C eCommerce, fordi 60,1 % av kjøpene av forbruksvarer kan spores tilbake til mobiltelefontransaksjoner.

Dette leder oss til neste spørsmål: Hvilke apper er det faktisk mest sannsynlig at vil bli brukt innenfor brukstiden på mer enn 4 timer om dagen? I følge data fra App Annie er Tik Tok den mest nedlastede appen i verden. Deretter følger Instagram, Facebook, WhatsApp, Telegram, Snapchat og Facebook Messenger. Merk: fire av de syv øverste er messenger-apper. Når det gjelder månedlige aktive brukere, følger WhatsApp og Facebook Messenger etter, og kommer på andre og tredjeplass globalt.

Men hvis du ser på nedlastingene og aktive brukere i individuelle markeder, kan du se klare forskjeller. Mens WhatsApp hovedsakelig brukes i Europa (Tyskland, Spania, Italia, Frankrike, Tyrkia), er Facebook Messenger den mer vanlige appen i USA, Canada og Australia. WhatsApp er også det foretrukne valget i Storbritannia, India og Indonesia, samt i mer sørlige land som Mexico, Brasil, Argentina, Chile, Colombia og Peru. I Asia er det derimot to andre tilbydere som er i ledelsen. I Kina er WeChat den klart mest populære messenger-appen, mens LINE brukes mer i Japan, Taiwan og Thailand.

En markedsførers perspektiv

I tillegg var det noen spennende fakta om bruk av internett og sosiale medier i Global Overview Report. Følgende er derfor et innblikk i den verdensomspennende bruken av Internett på mobiltelefoner. Denne innsikten er definitivt interessant hvis du som markedsfører spør deg selv hvor det er best å kjøre mobilkampanjer på Internett eller rettere sagt ikke.

Listen over de beste appene og nettsidene som brukes eller besøkes er trolig enda mer spennende for alle gründere i telekommunikasjonssektoren. Legg merke til at chat- og meldingsapper er øverst.

Til slutt kan vi dykke ned i en oversikt over tid brukt på apper for sosiale medier. Også her er messenger-apper som WhatsApp og LINE i forkant.

Helt til slutt

Som så ofte er tilfellet, kan spørsmålet om hva som er den mest foretrukne budbringeren besvares med "Det kommer an på." I messenger-universet er det svært avhengig av målmarkedet. Utvilsomt spiller også den respektive målgruppen og generasjonen en betydelig rolle som ikke kan overses. I så tilfelle vil fremtidige generasjoner trolig bli mer smidige og fleksible når det gjelder å tilpasse seg messenger-trender.

Med alt dette sagt, en ting er sikkert: verden blir mer digitalisert og foregår i økende grad på smarttelefonene våre. Fremtiden er online!