Vi hjelper deg gjerne! Fyll ut skjemaet, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.
Ukens kupongtips handler om klare kontraster, tydelig og tilgjengelig navigasjon på kupongen.
Det er veldig viktig at teksten på kupongen er lesbar. Skiller ikke teksten seg godt nok ut fra bakgrunnen kan den bli vanskelig å lese, spesielt for de med nedsatt syn. For fargeblinde kan det også i verste tilfelle, være umulig å se. I Norge har opp til 1 av 10 menn en form for fargeblindhet, for kvinner er dette tallet “bare” 1 av 200. Vi bør være oppmerksomme på dette når vi velger målgruppe, men det er en god praksis om vi kan inkludere alle.
Dersom vi bruker et bilde som bakgrunn, kan det hende det ikke holder med at teksten bare har en farge. Da kan det være lurt at teksten enten har et tekst-omriss, egen bakgrunn eller en skygge. Den øverste bildeteksten i kupongene kommer alltid med en svart skygge, denne hjelper kun så lenge teksten eller bakgrunnen har en annen farge en svart. Vi kan også legge til en tekst-bakgrunn slik som i det siste feltet (se bildet under).
Tips: Skal vi sjekke om vi har god nok fargekontrast, kan vi bruke ContrastChecker.com til å teste fargene opp mot hverandre, samt se hvordan det ser ut i svart-hvitt.
Dersom navigasjonen ikke er brukervennlig nok, kan det oppstå misforståelser som kan gjøre at kundene ikke får brukt kupongene riktig og i verste fall etterlater kundene en dårlig opplevelse. Vi skal være oppmerksomme på hva slags ord vi bruker på for eksempel knappene.
Den første knappen fra et kuponghefte og inn i en kupong bør for eksempel ikke si “løs inn” eller “bruk kupong”. Dette er fordi knappen ikke starter prosessen med å løse inn kuponger, men tar kundene til kupongens egen landingsside der det kan finnes mer informasjon om kupongen. Derfor bør knappen heller si noe som “Vis info” slik at de ikke misforstår dette som siste steg før innløsing.
I kupongvisningen bør derimot knappen si noe i regi av “Løs inn”, fordi det er her vi først starter prosessen med å bruke kupongen. Det kan også være greit å bruke beskrivelses-feltet i kupongen til å fortelle informasjon som at kupongen bare skal løses inn ved kjøp i kassen og med tilsyn fra en ansatt. Beskrivelses-feltet er bare synlig inne i kupongvisningen og ikke i kuponheftevisningen.
Før kupongen er ferdig innløst, får kundene opp en dialogboks som siste bekreftelses-trinn før innløsing. Her kan vi også velge hva som skal stå i alle feltene. Det vil være naturlig og hjelpsomt å spørre kundene om de er sikre på å løse inn kupongen, slik at de vet at det ikke er noen vei tilbake når den først er løst inn. Vi bør unngå å bruke ord som “Nei”, “Ja”, “OK” eller “Neste” på knappene der man kan bekrefte eller avkrefte innløsning av kupongen. Vi bruker aller helst verb som “avbryt” og “innløs”.
Et triks for bekreftelses-ordet kan være å bruke det samme som ble brukt i spørsmålet. Hvis spørsmålet er “Bekrefter du innløsing av kupongen”, er det lurt at også knappen sier “Bekreft”.
Grunnen til at vi bør bruke verb til svar, er at det gjør det enklere å se hvilken handling vi er i ferd med å utføre dersom vi er raske og ikke leser spørsmålet. Forbrukere trykker ofte videre på dialogbokser før de faktisk leser innholdet, at knappen forteller hva de er i ferd med å gjøre kan hindre dem i å trykke hvis de for eksempel bare undersøker kupongen før de er i butikken.
For å gjøre at kundene enkelt og visuelt kan forstå knappenes handling før de leser, kan det være lurt at vi bruker farger på knappene som assosieres med handlingen som utføres. “Bekreftelsestrinn” kan for eksempel være grønne eller blå. “Avkreftelsestrinn” kan for eksempel være røde.
Dersom bedriften eller kampanjen vi kjører har en egen “stemme” eller “språk”, kan det være bra å utnytte dette i teksten og i knappene for å forsterke merkevaren eller kampanjen. En butikk som heter BreakIt, kan for eksempel skrive “Break it!” i den siste bekreftelses-knappen på kupongen, men vurder forsiktig om hvorvidt dette kan forvirre kundene deres. Bruk gjerne også bedriften eller kampanjens egne farge i knappene. Mer om merkevare kommer i neste tips.