author
LINK Mobility AS2022-02-22

Som partner av PostNord Strålfors fikk vi delta på Smarter Communication Summit 2021. Vi stilte både i Norsk og Nordisk paneldebatt, ta en titt på presentasjonsvideoen av LINK Mobility her.

Nicolai Henriksen Langholm, salgssjef i LINK Mobility snakker om partnerskapet med PostNord Strålfors og om fremtidens betalingsløsninger.

«Jeg opplever Postnord Strålfors som en proaktiv og fremoverlent aktør når det kommer til å teste og ta i bruk nye løsninger. De implementerte tidlig vår Mobile Invoice løsning, som i prinsippet er en SMS med en URL som sluttkunden klikker på, og man havner på en «kundebrandet» landingsside, hvor vi tilgjengeliggjør de betalingsalternativene som kunden ønsker at skal komme frem, det kan være Vipps eller ulike kortbetalingsløsninger.»

Andreas Schei, forretningsutvikler i PostNord Strålfors sier:

«LINK Mobility er en av våre distribusjonskanaler, det betyr at i vår omni-kanalplattform, distribuerer vi i ulike fysiske og elektroniske kanaler, der SMS såklart er en viktig kanal for oss for å nå sluttbrukeren»

PostNord Strålfors benytter også QR (Quick Response)-kode som en tjeneste man kan ha på eller knyttet til faktura. QR-kode er en typisk strekkode, den er ofte firkantet og leses av med kamera på telefonen. Sluttbruker kan altså benytte sitt mobilkamera for å skanne QR-koden. Man blir så flyttet over på en landingsside hvor fakturainformasjonen er registrert. Dette kan settes opp som én enkelt, frittstående betaling eller gjentagende.

«Det vi ønsket med QR-kode løsningen vår, var at den QR-koden skulle inneholde den informasjonen som ligger på selve fakturaen, sånn at det blir enkelt for fakturautsteder å se at fakturaen faktisk er betalt med Vipps eller betalt i en nettportal.» sier Andreas Schei fra PostNord Strålfors.

PostNord Strålfors har testet QR-koder mot kunder flere ganger. Ved siste kampanje mot frivillige organisasjoner, utført høsten 2020 ser de at oppmerksomheten mot QR-koder har økt i stor grad.

Når vi ser på fremtidens betalingsløsninger er både PostNord Strålfors og LINK Mobility enig i at det viktigste er å distribuere kanaler som gjør det enkelt og raskt for sluttbruker eller mottaker å få betalt. SMS, Mobile Invoice, QR-koder, «Tæpping» eller tale? En ting er helt sikkert og det er at det er spennende å følge med på alt som skjer når det gjelder utvikling av fremtidens betalingsløsninger på mobil.