RCS for bedrifter

author
Edee Carey2022-02-23

Lynne Prowse, VP Marketing, LINK Mobility Group

Det er ingen tvil om at måten vi bruker mobiltelefonene våre på har endret seg dramatisk de siste årene. Hele 96 millioner tekstmeldinger sendes hver dag i Storbritannia. Titalls milliarder av meldinger sendes via WhatsApp daglig, og 70 % av britiske voksne bruker nå videosamtaler minst en gang i uken. RCS (Rich Communication Services) spiller en rolle i hvordan mobiltelefonbruken vil fortsette å utvikle seg.

Statistikk som denne understreker hastigheten som kundenes atferd endrer seg med, og hvor usannsynlig det er at folk sender eller leser en e-post når de står overfor muligheten til å kommunisere på mobilen. Kundene ønsker å ha en samtale med en merkevare når det passer dem, ved å bruke en kommunikasjonsplattform de selv velger. Det spiller ingen rolle om det er for å løse en pakkeleveringsforsinkelse eller for å se en demo av den nyeste smart-TVen. Hvis samtalen foregår på mobilen, er det langt mer sannsynlig at kunder engasjerer seg.

Rundt 50 % av britiske forbrukere har nå en Android-telefon. Selv om en kunde ikke har en Android-telefon, kan RCS utvikles for å falle tilbake til Rich SMS. RCS lar deg sende en rekke formater fra tekst til video. I tillegg kan du inkludere knapper med tydelig oppfordring til handlinger, for eksempel "kjøp nå" eller "chat med oss." Til slutt er det sikkert gjennom Googles ende-til-ende-kryptering for Androids standard.

Enkelt sagt leverer RCS en komplett multimedieopplevelse rett til telefonen. Den kan merkes for å tilpasses utseendet og følelsen til din markedsføringskampanje. I Frankrike, hvor det er flere RCS- brukere, vil kunder sannsynligvis forbli engasjert i samtalen med en merkevare i tre minutter – noe mange markedsførere bare kan drømme om. Det er dette løftet som vil stimulere veksten av RCS, i den grad det forventes å vokse rundt 5500 % i løpet av de neste fem årene.

Faktisk spiller RCS en så viktig rolle for merkevarer at analytikere, som Juniper Research, overvåker markedet nøye. De legger særlig vekt på teknisk innovasjon. I årets Telco innovation Category in the Future Digital Awards, tildelte Juniper LINK platinatittelen «Best RCS Provider».RCS: A competitive advantage

Vi ser allerede en endring i det britiske markedet ettersom selskaper kommer frem for å kjøre tester og teste forskjellige brukstilfeller for deres kundeservice, salg og sikkerhetsmodeller. Ikke bare er de nysgjerrige på hvordan det kan transformere kundeopplevelsen, men de innser også at hvis de er blant de tidligste til å ta i bruk RCS, vil de samle et konkurransefortrinn.

Hva er de 5 beste måtene å bruke RCS på?

1. Sikker og verifisert kommunikasjon

SMS har alltid vært en trygg måte å bekrefte noens identitet i en online registreringsprosess. Men fremveksten av «smishing», der kriminelle bruker en tekst for å phishe etter personlige detaljer, har undergravd prosesser og svekket tilliten.

I motsetning til dette er RCS en verifisert tjeneste fra Google, så det er innebygde forsikringer om at meldinger er gyldige. RCS er derfor en velsignelse for organisasjoner som har et akutt behov for å sikre personopplysninger som administreres i operasjonelle prosesser, som for banker, boliglånsleverandører og helsetjenester. Og selv om SMS kan være et billigere alternativ, erkjenner merkene som bruker RCS at omdømmet og de økonomiske kostnadene ved et brudd langt oppveier den ekstra investeringen det krever.

2. Kampanjer for Retail og netthandel

Retail er en veldig reaktiv sektor og vil bli drevet av en kalender med nye produktlanseringer og prisfall, med merkedager for å handle gaver på Valentines day, morsdag og farsdag, til påske og jul. Motsatt er det også sesongbaserte kjøp folk gjør i forkant av arrangementer som sommerferie eller for å gjøre seg klar til å gå tilbake til skolen om høsten.

These are all perfect reasons to use RCS!

Teamet vårt i Frankrike har kjørt flere kampanjer med en rekke forskjellige forhandlere. Resultatene er øyeåpnende:

  • Åpningsrater på sendte meldinger økte med så mye som 80 % sammenlignet med normale rater.

  • Gjennomklikk var opptil 25 % høyere på RCS-kampanjer sammenlignet med rike SMS-kampanjer.

  • Konverteringsrater fra RCS-kanalen økte betydelig sammenlignet med SMS og e-post.

Disse tallene viser hvordan RCS kan hjelpe forhandlere til ikke bare å sende mer spennende merkevaremeldinger, men også generere salg.

3. Rådgivende salg

Hvis Covid-krisen har lært oss noe, er det at merkevarer må være langt mer kreative når det gjelder å administrere butikklokalene sine og engasjere kunder som kanskje har forlatt hovedgaten.

Jeg har sett noen spennende rådgivende salgskampanjer ved bruk av RCS. Et antall er fra mobilteknologiske merkevarer som bruker det for å få eksisterende kunder til å oppgradere telefonene eller prisplanen. Men det er ingen grunn til at det ikke kan brukes til noen form for komplekst salg. Det er fordi RCS-kampanjer kan utvikles slik at alle som starter en samtale etter å ha mottatt en melding kan administreres ved hjelp av en chatbot først og deretter overlevert til en spesialistagent på et punkt der chatten krever mer presis menneskelig interaksjon.

4. Å finne det perfekte produktet

Når du har kort tid, kan det føles som et ork å kjøpe en ny vannkoker eller antrekk til et bryllup. Det gjelder spesielt hvis du prøver å finne den perfekte gaven til noen. Det er lett å bruke timer på å lete etter ideer på nettsider uten å foreta et kjøp. Derfor jobbet teamet vårt i Frankrike med detaljhandelsmerker for å utvikle en chatbot som kunne hjelpe med å komme med anbefalinger. Det fungerer spesielt godt i gavemarkedet, hvor algoritmen som brukes til å generere ideer er basert på noen enkle spørsmål. Kampanjer som brukte roboten ga større engasjement – ​​mer enn 70 % av folk startet en samtale og så på karuseller som inneholdt gaveideer. Gjennomsnittlig oppholdstid varte opptil 2 minutter i gjennomsnitt, sammenlignet med SMS-engasjement på rundt 5 sekunder.

Bedrifter som så de beste resultatene gikk imidlertid ett skritt videre og promoterte chatboten til kunder som handlet i butikk. Velplasserte meldinger rundt i butikkene foreslo kunder å skanne en QR-kode for å få ekstra hjelp. Det viser at RCS ikke trenger å handle om "push"-meldinger, det kan også brukes til å gi øyeblikkelig hjelp. Retail er ikke den eneste sektoren som kan dra nytte av denne formen for innovasjon. Vi har utforsket lignende alternativer med merker innen for eksempel reiselivsbransjen.

5. Forbedre kundeopplevelsen

RCS oversetter godt til selskaper som bruker nettbaserte modeller. Vi har sett kunder som bruker RCS for å drive appnedlastinger av alt fra lojalitetskort til bank- og forsikringskravapper. Disse kampanjene er en smart måte å få folk til å handle så snart de mottar en melding, som illustrert av én klients suksess – den så over 60 % flere nedlastinger av lojalitetskort når en RCS-kampanje ble sendt sammenlignet med Rich SMS. Hovedpoenget er at kampanjer utviklet for å støtte nettbaserte forretningsmodeller drar fordel av at flere forbrukere er komfortable med å ha en digital samtale.

Disse fem brukssakene viser alle at RCS er i ferd med å bli en viktig del av samtalemarkedsføringsmiksen og at imponerende resultater kan oppnås veldig raskt. Det er ikke rart at appetitten for RCS vokser blant merkevarer – vi har daglige samtaler om hvordan det vil forandre salg og kundeservice. Jeg er sikker på at det ikke vil ta lang tid før vi ser noen interessante og kreative kampanjer treffe telefonene våre.

Har du lyst til å være blant lederne, så er vi klare til å hjelpe. Som vår Juniper Research-utmerkelse indikerer, har vi innovasjonen, ekspertisen og evnen til å levere best i klassen omnikanal-kommunikasjon. Vi kjører gjerne prøvekampanjer for å bevise den fulle verdien av RCS for interessenter og informere de operasjonelle beslutningene din bedrift må ta. Og for å hjelpe deg med å få full nytte av prøveversjonen og maksimere læringen din, vil vi forhandle frem gode priser med mobiloperatørene på dine vegne. Kontakt oss i dag!