RCS er noe som stadig flere viser nysgjerrighet for, og med det kommer det også spørsmål om hva RCS er og hvordan dette fungerer.
Vi har derfor har satt oss ned med Guro Røed, Salgsdirektør ved LINK Mobility Group for å stille 5 raske spørsmål om RCS.
Valgt av Google for å utvikle RCS
Fremtidens kommunikasjon
Hei Guro. Så LINK Mobility er valgt av Google for å utvikle RCS. Fortell meg mer!
Hei, ja, veldig kult! Som en av flere mobilteknologiprodusenter i Europa har vi blitt valgt ut til å delta i Googles Early Access Program. Dette er for å utvikle «den nye generasjonen av SMS», som innebærer andre medier enn tekst. Interaktivitet og samtale på samme tid vil nå bli mulig. Denne nye såkalte RCS, Rich Communication Service, skal utvikles sammen med andre teknologiutviklere, telefonoperatører og Google, for Android-brukere.

Guro Røed, Salgsdirektør LINK Mobility Group
Hvorfor og hvordan ble vi valgt?
– Takket være vår posisjon i Europa og vår sterke kundeportefølje som er basert i Norden. Vi er i tillegg et av verdens mest digitaliserte selskap på dette området, og det er jo også en stor fordel.
Kult! Så hva betyr dette for våre kunder og sluttbrukere?
– Ja! Våre kunder vil kunne tilby sine mottakere bedre erfaringer og bedre kommunikasjon, med muligheten til å legge til toveisdialoger, handlingsknapper, videoer, GIF, lydfiler, kart og mer direkte i meldingen. I tillegg er disse meldingene sikret av en verifisert avsender, noe som betyr at mottakeren av meldingen alltid kan stole på denne kommunikasjonen.
Hvilke utfordringer ser du for RCS business-meldinger?
– RCS business-meldinger er en spennende ny kanal for virksomheter, men det er et helt nytt medium. Varemerker vil trenge å lære hvordan de best kan bruke de nye metodene til å skape rike, interaktive samtaler. I tillegg er det tidlige dager for RCS, slik at rekkevidde varierer etter region, avhengig av mobiloperatører og mobilprodusenter. I Norden har Telenor allerede forpliktet seg til RCS og lansert det på person- til personnivå i Norge. Vi forventer at andre regionale operatører skal følge snart.
Kan man kalle dette for fremtidens kommunikasjon?
– SMS er i dag verdens største innboks og det kraftigste mediet, men det har sine begrensninger, da det bare fungerer med tekst og lenker i dag. Mobilbrukere forventer kontinuerlig en bedre opplevelse når de samarbeider med bedrifter. Vi ser frem til å tilby våre kunder meldinger med et rikere innhold og mange nye funksjoner.
Vi tror på å muliggjøre et bredt spekter av funksjoner, slik at våre kunder kan kommunisere mer intelligent i meldingen. Fremtiden vil være av flere konverteringsgrensesnitt som RCS og mindre transaksjonsbaserte kanaler som e-post.
For eksempel, hvis du ønsker å fly til NYC i morgen, vil du være i stand til å skrive direkte til Norwegian i din meldingstjeneste, kjøpe og motta billett, alt sammen innebygd i meldingsgrensesnittet. Dette muliggjør en bedre samhandling mellom forretningsmessige og mobile brukere, og det forbedrer brukeropplevelsen og gjør samspillet jevnere og mer engasjerende.
// Cathrine Egnell, Marknadskoordinator LINK Mobility Sverige
Les mer om RCS her: