Kontakt oss

Kontakt oss

Vi hjelper deg gjerne! Fyll ut skjemaet, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Kontakt oss

SMS-kommunikasjon for forsikringsbransjen

9 juni 2020
Share:

Forsikringsbransjen er en bransje som får stadig mer fornøyde kunder, men samtidig føler mange kunder at de sjelden kommuniserer med sine forsikringsselskap. For å få lojale og fornøyde kunder er det viktig for forsikringsselskapene å ha en åpen og direkte kommunikasjon. For mange forekommer denne kontakten under saksbehandling og fakturautsending, men vi ser et stort utviklingspotensial for å skape mer personlig kundekommunikasjon.

Forsikringsbransjen blir noen ganger ansett som byråkratisk og komplisert, men det har skjedd en endring de siste årene når det gjelder kundekommunikasjonen til bransjen. Vi har lagt merke til at flere og flere forsikringsselskaper investerer i kundeorientert kommunikasjon.

 

Lag merverdi for kunden

Forsikringsbransjen skiller seg fra for eksempel bank- og utlånsbransjen angående digitale plattformer der privatpersoner kan sammenligne og finne egnede selskaper. Prosessen har gått sakte, men begynner gradvis å gå opp, der sammenligningssider tilbyr potensielle kunder muligheten til å legge inn informasjon og få forslag til passende forsikring. Forsikringsselskaper blir flinkere til å digitalisere informasjonsflyten for eksisterende kunder. Men hvordan får du flere kunder?

En viktig del er selvfølgelig å vise at du er et seriøst forsikringsselskap som viser at du bryr deg om dine kunder. Bedrifter med sterke merkevarer og tilstedeværelse i de rette kanalene skaper oppmerksomhet og sikkerhet. Når det gjelder bransjer og selskaper der utvalget av tjenester er likt, er det viktig å skape merverdi for både nye og eksisterende kunder. I tillegg til åpenbare elementer som at avtaler er enkle å forstå, er kundekommunikasjon en stadig større fordel for forbrukerne.

Mange forsikringstakere har ganske mye kommunikasjon med forsikringsselskapene sine. Her ser vi et område med stort utviklingspotensial, der du kan utvikle et forhold til eksisterende kunder og samtidig skape mersalg.

 

Kommunikasjon om forsikringssaker

Det er en stor fordel for forsikringsselskaper, som tydelig viser at de er flinke til å ta vare på eksisterende kunder og gi dem riktig hjelp. Men det er i kritiske situasjoner, for eksempel når kunden trenger hjelp i en forsikringssak, der selskaper får sjansen til å tilby en kundesentrisk og funksjonell styring.

For å få lojale og fornøyde kunder er det viktig for forsikringsselskapene å ha åpen og direkte kommunikasjon i for eksempel forsikringssaker. Send en SMS når du har mottatt eller oppdatert saken, for å forsikre kundene dine om at de vil motta riktig hjelp. Rask informasjon til rett tid gir din kunde tillit til at de vil motta hjelp i en viktig situasjon.

 

Få kunden til å samle forsikringene

Det er sannsynlig at kundene dine har flere forsikringer, men sjeldent blir alle forsikringer samlet inn av et forsikringsselskap. Sammenligningssider kan enkelt vise hva som kan passe forbrukerne avhengig av dataene de ga. Det tas ikke hensyn til hvilken forsikring de allerede har og hva det kan koste om de har alle forsikringer i et selskap.

Samle data fra dine kunder om hvilke behov de har og hvilke forsikringer som blir tatt ut av deg. Gi dem sjansen til å samle alt til en bedre pris. Husk på dem for kommende kjøp, for eksempel via SMS-tilbud at du har forsikring for båter og biler, slik at de vet hvilke de skal kontakte når det er aktuelt.

 

Hvordan kan forsikringsbransjen utvikle sin kommunikasjon?

Hvordan kommuniserer du med dine kunder? Vi har satt sammen en guide for hvordan vi ville ha kommunisert hvis vi var et forsikringsselskap. Benytt anledningen til å lage en kundesentrisk kommunikasjon der du kan fange eksisterende og nye kunder.

 

Håndtering av saker

Send varsler om at du har mottatt saken og når du har oppdatert saken på nettstedet eller appen din. Slik kan kundene få informasjonen proaktivt og raskt, i stedet for post eller brev der åpningshastigheten er lavere og tiden for sending lenger. I tillegg reduserer du antall innkommende samtaler der kundene har «unødvendige» spørsmål om statusen til saken deres.

Samle forsikring

Gi kundene dine sjansen til å samle forsikring hos deg for en billigere pris. Slik får du mersalg med eksisterende kunder og gir dem sjansen til å samle alle forsikringer til ditt forsikringsselskap. Dette styrker båndet ditt til kunden og bidrar til å gi deg lojale kunder.

Gi merverdi

Som vi nevnte tidligere, har forsikringsbransjen rom til å utvikle sin kommunikasjon. Skille deg ut fra mengden og skape merverdi for kundene dine. Ønsk nye kunder velkommen! Minn de på at du tilbyr forskjellige typer forsikringer når kunden står overfor nye kjøp. Viser at du er engasjert og bryr deg om et godt kundeforholdet.

Undersøkelser

Her har du sjansen! Undersøk hvordan kunden opplever dine tjenester, og hjelpe de umiddelbart etter en avsluttet kundesak. Her kan du sørge for at du kommuniserer på ønsket måte overfor kunden, og be om konstruktiv kritikk for hvordan du kan bli enda bedre.

 

Send betalingspåminnelser via SMS

Gjennom mobilfakturaer og SMS-påminnelser har vi hjulpet mange selskaper med å øke antallet betalinger betydelig. Når det gjelder å få og øke betalingen i tide, hjelper det kunden å få faktureringsinformasjonen direkte i mobilen. Sammenlignet med for eksempel en papirfaktura som både er mer kostbar for deg og når kunden saktere.

Vil du vite mer om våre produkter? Her kan du lese om løsninger vi tilbyr. Husk at vi hjelper deg gjerne med å forbedre din kundekommunikasjon.  Kontakt oss for en prat rundt dine utfordringer eller forbedringer!

Kontakt oss

LINK Mobility er Europas ledende leverandør innen mobilkommunikasjon og er spesialister på meldinger, digitale tjenester og intelligent dataanvendelse.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mer inspirasjon

Other sites