Kontakt oss

Kontakt oss

Vi hjelper deg gjerne! Fyll ut skjemaet, så kommer vi tilbake til deg så snart som mulig.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Kontakt oss
BLOG

Våre beste tips til SMS som konverterer!

24 oktober 2019
Share:

5.1 milliarder mennesker eier en mobiltelefon, mens bare 4.2 milliarder eier en tannbørste. SMS er en derfor en kraftig markedsføringskanal som når ut til alle. Du kan se på en SMS som starten på kundereisen, og viktigheten av å utnytte formatet til sitt fulle potensiale kan gjøre forskjellen på en god eller dårlig utsendelse. Se filmen hvor Bjørn Morten Steimler gir deg tips til SMS som konverterer.

Hvem snakker du til?

Som sluttbruker ønsker vi å bli snakket til på en bestemt måte. Når vi får følelsen av at kommunikasjonen er personlig, er vi mer villig til å handle.

  • Hvem er du?

    Før du sender en SMS er det lurt å tenke på hvem du er som avsender. Hvordan du skal formulere deg for å konvertere mest mulig, henger mye sammen med din profil. Hva forventes egentlig av deg som avsender? Noen bedrifter har en profil som er uhøytidelig, trendy – kanskje leken, mens andre organisasjoner er mer seriøs, og dette må også komme gjennom i dine budskap på SMS.

  • Hvem er målgruppen din?

    Forskjellige kunder responderer til forskjellige tekster. Av erfaring vet vi at kvinner responderer godt til følelser, smileys, og enkelte buzzwords som ‘eksklusivt’ og VIP. Menn liker tekstene sine så korte og enkle som mulig. Helst skal man gå rett på sak, uten for mye om og men.

 

Vi kan også snakke forskjellig til unge og eldre. Med unge mennesker kan man være litt friere, bruke ‘slang’ og ord som er i tiden. De eldre setter fortsatt pris på en mer formell samtale. Kanskje området har en spesiell dialekt som innbyggerne relaterer til.

I SMS-tekster kan man også benytte seg av geografisk spesifisert innhold, eller bruke noe relevant for nærområdet som virkemiddel. Du kan for eksempel snakke om været, det lokale fotballaget eller aktuelle hendelser eller årstider.

Timing

Som vi ser over, er det viktig å vite hvem du snakker med, men også huske på at folk har forskjellige timeplaner. Barnefamiliene har kanskje mest kapasitet under arbeidsdagen, mens studenter og unge kan respondere bedre på ettermiddagen. Segmenter kundegruppen din, slik at du kan sende SMSen når de forskjellige gruppene har best kapasitet.

  • Vit hvor målgruppene er

    Vi vet at 1.2 millioner nordmenn så Norge ta gull i Seefeld, da visste vi akkurat hvor en fjerdedel av Norges befolkning var! Dette hadde vært en gylden mulighet til å stå klar til å feire med folket. På lørdager samler i gjennomsnitt mellom 600.000 og 700.000 seg for å se Skal Vi Danse. Det vil si at klokken 19:55 vil mange sitte foran TV-en i reklamepausen, med tid til å lese DIN SMS. Vi vet at 95% kommer til å ha lest SMSen innen 3 minutter, i god tid til neste danseoppvisning.

  • Relevant for mottakerne

    Du må tenke på når budskapet er relevant. Man vil ikke sende ut en SMS for tidlig – den går fort i glemmeboken. Sender man den for sent er kanskje ikke mottaker åpen for å motta ditt budskap, og er det veldig sent kan dette virke negativt for din merkevare. Vi kan også si at et tilbud på en gressklipper kanskje ikke vil dra den store folkemengdens oppmerksomhet i november.Timing på SMS

Fang interessen hurtig!

Vi vil trekke oppmerksomheten til det som er viktig. Det sies at man mister interessen etter at man har lest 2 linjer av en lengre tekst, dersom det ikke er relevant. Vi anbefaler å bruke litt luft mellom setningene, slik at mottaker faktisk får med seg det som er skrevet!

  • Det enkle er ofte det beste

    Korte meldinger konverterer bedre. Vi anbefaler alltid å stykke opp teksten med avsnitt når man går over 160 tegn, slik at man klart og tydelig ser ditt hovedbudskap.

  • Gjør et godt førsteinntrykk

    Husk også på viktigheten av de første ordene i teksten din. Det er de første ordene som skal fange mottakers oppmerksomhet. På de fleste mobiltelefoner er det en standardinnstilling som bare forhåndsviser de 2-4 første linjene av en SMS. Det er derfor viktig å utnytte de første setningene godt, slik at du fanger mottakers oppmerksomhet.

Tydelig Call to Action

Når vi sender ut en SMS må vi tenke på hva vi ønsker å oppnå med utsendelsen. Ofte vil målet være å få mottakeren til å utføre en handling, det kan være et salg, en donasjon eller verving. Så hvordan kan vi gå fra SMS-utsendelse til handling?

  • Ved å legge ved en klikkbar link/URL, som linker til et digitalt magasin, en hjemmeside eller en kupong. Dette leder mottakerne på en enkel og trygg måte videre i ‘’trakten’’. I tillegg kan du som avsender måle dette for å lære mer om hvordan SMSen din konverterer underveis.
  • SMSen bør inneholde et tydelig budskap om hvordan dine mottakere kan agere.

Transparens

Hva som står i SMSen er veldig viktig for hvordan man som mottaker oppfatter merkevaren/markedsføringen.

  • Ved å opplyse om eventuelle betingelser viser man at man er pålitelig og transparent i sitt budskap, samtidig som man unngår overraskelser for mottakeren som senere i kundereisen kan medføre en dårlig oppfatning. På samme måte har mottakerens oppfatning av avsenderen veldig mye å si for konverteringen av SMSen. Mangler man for eksempel informasjon om hvordan man melder seg av, så kan dette være frustrerende for kunden og man blir motvillig til å la seg føre videre i kundereisen.

Har du enda ikke lagt opp din SMS strategi? Med disse tipsene kommer du i mål med dine utsendinger for Black Friday.
Benytter du ikke SMS i din markedsføring? Les hvorfor du bør bruke SMS her

Ta kontakt oss for mer informasjon – vi har verktøyene du trenger for å kommuniserer med kundene dine.


Mer inspirasjon

Other sites